Siirry sisältöön
Asiakastarinat

Bistro O Mat, ensimmäinen laatuaan

Yrittäjät Marko ja Päivi Palovaara ravintolapöydässä

Bistro O Mat -ravintolat ovat hurmanneet asiakkaansa mutkattomalla ilmapiirillä ja maukkaalla ruoalla. Ruoka painottuu sesonkeihin, kotimaisuuteen ja ranskalaisen keittiön klassikoihin, mutta sijainti tuo ravintoloille omat erityispiirteensä.

Valio Aimo® asiakas

Mikä? Bistro O Mat on helposti lähestyttävä, tasokasta ruokaa ja ihmisläheistä palvelua tarjoava ravintola. Ruoka painottuu sesonkeihin, kotimaisuuteen ja ranskalaisen keittiön klassikoihin. Ravintolat sijaitsevat Espoon Tapiolassa ja Helsingin Hakaniemessä.

Ketkä? Marko ja Päivi Palovaara, yrittäjät

Tiimin sesongin suosikkijälkiruoka? ”Kotona lautaselle päätyy useimmiten kuhaa, jonka Marko paistaa voissa tai leivittää perinteiseen tyyliin. Annoksen kruunaa kermainen sienikastike tai tillillä maustettu kermaviili. ”

Yrittäjät Marko ja Päivi Palovaara ravintolapöydässä
Ville Kivinen ja Petri Nuutinen suunnittelevat kasvisruokapainotteista teemapäivää.
Annos lautasella, ympärillä kaunis kattaus
Kokki kaataa kastiketta annosten päälle
Lautasia pöydällä täynnä ruokaa.

Marko Palovaaran 5 vinkkiä bistrolistan suunnitteluun

  1. Kaikki alkaa liikeideasta ja sijainnista.
    Muista, että ravintolan annokset suunnitellaan ennen kaikkea asiakkaille, ei itselle, muille kokeille tai ruokakriitikoille. Meillä Hakaniemessä korostuvat erilaiset kala-annokset sekä kasvisruoka. Tapiolassa taas syödään enemmän lihaa ja siellä esimerkiksi BOM burgeri on ihan hittituote.
  2. Pohdi käytössäsi olevia resursseja.
    Mitä henkilökunta osaa ja ehtii tehdä, millaiset tuotanto- ja säilytystilat ravintolassa on ja millaiselle asiakasmäärälle ruokaa valmistetaan. Mieti, montako ruokaa listalle tarvitaan, jotta kauppa käy. Millaisia muita valmistukseen liittyviä ehtoja, kuten valmistusaika, misojen säilyvyys ja kypsennysmenetelmät toiminnassa on?
  3. Huomioi vuodenajat ja sesongit.
    Siten annokset tuntuvat ajankohtaisilta. Jos et halua muuttaa pääraaka-ainetta, kiinnitä se sesonkiin lisäkkeillä. Lisäke voi olla myös asiakkaan valittavissa.
  4. Ole tarkka sisäänostohinnoista.
    Varaa mahdollisuuksien mukaan pientuottajien tuotteet ennakkoon, niin varmistat saatavuuden. Kaikissa annoksissa katteen ei tarvitse olla sama, sillä hinnoittelulla ohjataan myyntiä ja menekkiä.
  5. Tee myyvä ruokalista.
    Se mukailee liikeideaa ja on hyvää kieltä. Kun avaat annokset riittävän hyvin, säästät tarjoilijan aikaa muuhun.

Search