Siirry sisältöön
Asiakastarinat

Tulipalo tuhosi Elosen tehtaan – uusi tehdas rakennettiin viimeisen päälle

Elosen korppu- ja keksitehdas tuhoutui vuosi sitten tulipalossa kivijalkaa myöten. Nyt Alavudelle on noussut entistä ehompi tuotantolaitos. Toimitusjohtaja Jari Elonen kertoo, miten kriisistä selvittiin.

Valio Aimo® asiakas

Elonen

Vuonna 1966 perustettu leipomoyritys, jonka tehdasleipomot, myymälät, kahvilat ja ravintolat työllistävät 250 henkeä kahdeksalla paikkakunnalla ympäri Suomen. Yrityksen brändejä ovat
Elonen, Malviala, Töysäläinen ja Tasangon.

Miksi kumppanisi on Valio?

”Kuluttajien suosima hyvä tuote ei synny hetkessä, etenkään tiukassa markkinassa ja tämänhetkisessä taloustilanteessa. Pitkäjänteisellä tekemisellä, molemminpuolisella sitoutumisella ja kotimaisilla, osin omiin tarpeisiimme räätälöidyillä raaka-aineilla tässä on Valion kanssa kuitenkin onnistuttu”, Jari Elonen kertoo.

Tehdas paloi täysin loppiaisaattona vuonna 2024. Jari Elonen sanoo tulipalon olleen mielessään 
joka tunti koko vuoden ajan tapahtuneen jälkeen.
Ikävä tapahtuma onnistuttiin kääntämään yhdessä aktiiviseksi tekemiseksi. Uudella tehtaalla Malvialan toimitusjohtaja Matti Ylitalo (vas.), Jari Elonen ja laatupäällikkö Pasi Jänisoja.

Elosen opit: Näin toimit yllättävässä kriisissä

Tiedätkö, miten toimia, jos kriisi iskee äkillisesti? Kriiseistä selviää hieman helpommalla, kun niihin on etukäteen varautunut.  

  1. Viesti avoimesti. Pidä työntekijät, yhteistyökumppanit, asiakkaat ja kuluttajat jatkuvasti ajan tasalla. Avoin viestintä vähentää epävarmuutta kaikissa sidosryhmissä ja varmistaa, ettei tuotetta unohdeta kaupan 
hyllyilläkään. Elosella tuotettiin kriisin keskellä myös Takaisin tuhkasta -lyhytdokumenttisarja, jonka jaksoilla on ollut eri somealustoilla jo yli 1,6 miljoonaa katsojaa.
  2. Tarjoa kriisiapua. Tarjoa kriisin koskettamille työntekijöille ammattiapua kriisiryhmien ja työterveyshuollon muodossa. Lisäksi tuntoja voi jakaa esimerkiksi henkilöstön omissa pikaviestiryhmissä. Monesti myös työn jatkamisella, vaikkakin eri muodossa tai tiloissa, voi olla terapeuttinen vaikutus.
  3. Voimaa verkostoista. Kriisistä ei nousta yksin. Pidä hyvää huolta henkilökunnasta ja kumppaneista, niin hekin pitävät huolta sinusta. Vuosien saatossa luotujen verkostojen tärkeyden huomaa viimeistään kriisin keskellä: pienessä Suomessa kaveria ei jätetä.
  4. Vakuutukset kuntoon. Pidä vakuutukset aina voimassa ja käy niiden sisältö läpi vuosittain välttyäksesi ikäviltä yllätyksiltä tositilanteessa.
  5. Keskity positiiviseen. Kriisistä voi seurata myös paljon hyvää. Aseta uusi, entistä uljaampi tavoite ja liiku määrätietoisesti sitä kohti. Vastoinkäymiset kuuluvat asiaan tälläkin matkalla, mutta lopussa kiitos seisoo.

Koko tuotevalikoima verkkokaupoissa

Koko Suomen toimitustukku

Toimitustukku palvelee kaikkia alan toimijoita nopeasti ja tehokkaasti, ja kuljettaa tilaamasi tuotteet keskimäärin 24 tunnissa suoraan toimipisteeseen. Tarvitset Valio Aimo® asiakkuuden nähdäksesi toimitustukun valikoiman ja tehdäksesi tilauksia.

Pääkaupunkiseudun pikatukut

Pikatukkumme ovat ruoka- ja juoma-alan ammattilaisten kätevä ostospaikka. Palvelemme aamuvarhaisesta iltamyöhään Helsingin Sörnäisissä ja Vantaan Koivuhaassa. Tarvitset Valio Aimo® asiakkuuden nähdäksesi tuotteiden hinnat verkossa.

VALO Tilauspalvelu

VALO Tilauspalvelusta alan ammattilaiset saavat tuotteensa suoraan Suomen merkittävimmiltä tavarantoimittajilta. Aimon asiakkaat saavat VALO Tilauspalvelussa käyttöönsä koko Suomen laajuisen jakeluverkostomme.

Tule Valio Aimo asiakkaaksi

Menestystarinat syntyvät saman pöydän ääressä. Se tarkoittaa, että autamme asiakkaitamme rakentamaan omaa kasvuaan ja tarjoilemaan Suomen parasta ruokaa. Aiomme olla foodservice-alan asiantuntevin kumppani – ja joka päivä luottamuksesi arvoinen.

Search