Siirry sisältöön
Pinnalla nyt

Gallup: Millaisia trendejä alalla on nähtävissä?

Mitkä ovat trendit nyt, entäpä lähitulevaisuudessa? Kollegat kertovat, mitkä asiat kiinnostavat asiakkaita nyt leipomo- ja ravintola-alalla.

Nyt maistuu herkkujen herkut

”Leipäkulttuuri on muuttunut, ja Suomessa syödään erilaista leipää kuin 1990-luvulla. Silloin hitaasti leivottua juurileipää ei edes myyty. Suomalaiset ovat päässeet vaalean, happaman, rapeakuorisen ja ronskisti paistuneen leivän makuun. Enää ei haluta ostaa pullamössöä muovipussissa.”

”Kuluttajien kiinnostus on siirtynyt hieman edullisempiin tuotteisiin, sillä ihmisillä ei ole kriisivuosien ja inflaation jäljiltä rahaa käytettäväksi samaan tapaan kuin aiemmin. Käytännössä edullisemmat perustuotteet, kuten levain ja kaurasekaleipä, liikkuvat vielä aiempaakin paremmin. Samalla kuluttajia kiinnostaa edullisempi luksus, todelliset herkkujen herkut, kuten överimunkki, jossa on mehevä täyte ja paljon suklaata päällä. Munkilla arki piristyy helposti ja edullisesti. Överimunkkiemme suosituin maku on suolakinuski. Olemme käyttäneet suolakinuskia myös laskiaispullien ja korvapuustien täytteenä.”

Samuli Honkanen, toimitusjohtaja, Leipomo Juuri

”Kotimaisuus on arvossaan, ja etenkin kotimainen kala maistuu. Pyrimme nostamaan tarjoamiemme kalojen kotimaisuusastetta kekseliäillä resepteillä ja lisäämällä omaa valmistusastettamme. Silloin saamme pysymään kalliinkin raaka-aineen kustannukset kurissa.
Kotimaisuus on parhaimmillaan lähituotantoa. Meiltä löytyy 50 kilometrin säteellä paljon hyviä artesaanituottajia, joilta saamme muun muassa luomulihaa ja kananmunia. Kalaakin nousee läheisestä Lappajärvestä. Lähituottajien suosiminen tarkoittaa meillä molemminpuolista yhteistyötä ja vuorovaikutusta, josta hyötyvät kaikki noutopöytämme asiakkaita myöten.”

Timo Mäkinen, ravintolatoimen kehitysjohtaja, Härmän Kylpylä & Kuntoutus

Arto Rastas henkilökuva

Myös fun dining lisääntyy. Se liippaa läheltä fine diningia, mutta ilman pönötystä ja kiristävää kravattia. Toisin sanoen tehdään hiton hyvää ruokaa ja nautitaan se rennossa ilmapiirissä paikassa, jonne halutaan palata yhä uudestaan. Ravintolatiloissa kiinnitetään huomioita materiaaleihin, tilojen toimivuuteen ja akustiikkaan, joka poistaa häiritsevät kilinät ja kolinat luoden samalla tilaa keskusteluille ja viihtymiselle.

Juomapuolella alkoholittomien juomien ja cocktailien valikoimaan kannattaa edelleen satsata. Niiden lisääntynyt menekki ei ole korupuhetta.”

Arto Rastas, yrittäjä, kokki, ruokavaikuttaja ja kouluttaja

Teksti: Teemu Leminen, Terhi Pääskylä-Malmström ja Kati Laszka.
Kuvat: Petri Mulari, Pia Inberg ja Riina Peuhu.
Artikkeli on julkaistu Valio Aimo -lehdessä nro 3/2023.


Koko tuotevalikoima verkkokaupoissa

Koko Suomen toimitustukku

Toimitustukku palvelee kaikkia alan toimijoita nopeasti ja tehokkaasti, ja kuljettaa tilaamasi tuotteet keskimäärin 24 tunnissa suoraan toimipisteeseen. Tarvitset Valio Aimo® asiakkuuden nähdäksesi toimitustukun valikoiman ja tehdäksesi tilauksia.

Pääkaupunkiseudun pikatukut

Pikatukkumme ovat ruoka- ja juoma-alan ammattilaisten kätevä ostospaikka. Palvelemme aamuvarhaisesta iltamyöhään Helsingin Sörnäisissä ja Vantaan Koivuhaassa. Tarvitset Valio Aimo® asiakkuuden nähdäksesi tuotteiden hinnat verkossa.

VALO Tilauspalvelu

VALO Tilauspalvelusta alan ammattilaiset saavat tuotteensa suoraan Suomen merkittävimmiltä tavarantoimittajilta. Aimon asiakkaat saavat VALO Tilauspalvelussa käyttöönsä koko Suomen laajuisen jakeluverkostomme.

Tule Valio Aimo asiakkaaksi

Menestystarinat syntyvät saman pöydän ääressä. Se tarkoittaa, että autamme asiakkaitamme rakentamaan omaa kasvuaan ja tarjoilemaan Suomen parasta ruokaa. Aiomme olla foodservice-alan asiantuntevin kumppani – ja joka päivä luottamuksesi arvoinen.

Search