Gallup: Miten innostat muita muutokseen?

Esimerkillä johtaen, yhdessä tehden ja apua vastaanottaen. Esimerkiksi näin kollegat tsemppaavat muita muutokseen, joka on kuten tiedämme – ikuista.

”Meillä oli muutoksen läpiviemiseen erittäin hyvät lähtökohdat. Kaikki olivat innoissaan uudesta Finlandia-talosta ja lähtivät täysillä mukaan.
Tärkeintä oli näyttää suuntaa: mihin ollaan menossa, miten sinne päästään ja millaisella aikataululla. Koitimme palastella asiat lyhyen ja pidemmän aikavälin tavoitteisiin, sillä operoimme samaan aikaan myös täyteen buukattua Pikku-Finlandiaa.
Oli erittäin hyvä päätös tehdä uuden henkilökunnan rekrytointi yhdessä pätevän yhteistyökumppanin kanssa. Pääsimme valitsemaan 820 hakemuksen joukosta meille ne helmet, joille annetaan aikaa kehittyä ja mahdollisuus loistaa omissa rooleissaan. Uusien työntekijöiden kohdalla totesimme myös, että portaittain palkkaaminen ja oman tutorin kanssa toteutettu ”tekemällä oppii” -perehdytys oli tähän tilanteeseen juuri oikea ratkaisu.”
Riitta Kilo, liiketoimintajohtaja, Finlandia-talo
”Mannerheim sanoi, että joukkoja johdetaan edestä, ja siitä lähdin tehdaspaloa seuranneessa muutoksessa liikkeelle itsekin. Johtajana olen pyrkinyt luomaan tsemppihenkeä ja positiivisuutta synkässäkin tilanteessa. Jos omalla esimerkilläni näytän, etten usko asiaan, ei siihen usko kukaan muukaan.
Muutos ei kuitenkaan ole yhden miehen show, vaan se syntyy yhteistyössä. Ei ole yhtä isoa pääkytkintä, vaan monta pientä nappulaa, joista jokainen pitää saada oikeaan asentoon. Siksi koko organisaation on oltava mukana hallituksesta ja johtoryhmästä toimipisteiden työntekijöihin asti. Jokaisella on yhteiseen tavoitteeseen jotakin tuotavaa.
Myös avoimuus ja asioiden jakaminen on tärkeää, olipa kyseessä huolet, murheet tai ilon aiheet. Jokainen päivä ei ole ollut ruusuilla tanssimista, mutta kun iso kuva on ollut selkeä, on sitä kohti voitu edetä määrätietoisesti askel kerrallaan.”
Jari Elonen, toimitusjohtaja, Elonen


”Muutos lähtee yhdessä keskustelemisesta. Vierastan asioiden ylhäältä päin tiputtamista – kaikki sitoutuvat paremmin, kun saavat olla itse vaikuttamassa. Yhdessä pohdittaessa syntyy myös äärimmäisen hyviä ideoita. Samalla voidaan nostaa esiin yksilöllisiä vahvuuksia ja hyödyntää niitä uudessa tilanteessa. Jokaisella on muutoksessa oma tärkeä roolinsa: Ravitsemuskampanjassamme keittiö valmistaa ruoan, asukasta syöttävä hoitaja kertoo huomioistaan ja itse ohjaan kapellimestarina toimintaa ja seuraan käppyröitä tietokoneella.
Haasteena muutoksissa on tiedonkulku. Asukkaiden vointi muuttuu, työtä tehdään kolmessa vuorossa ja hoitajina on myös opiskelijoita ja keikkatyöläisiä. Tiedon pitää saavuttaa kaikki, ja siksi panostamme erityisesti viestintään. Alussa olen itse aktiivisesti mukana, ja kun huomaan toiminnan lähtevän käyntiin, siirryn seuraajan ja tukijan rooliin.”
Katja Osazee, ryhmäkoti Niittykodin esihenkilö, Palvelukoti Hopea
Lue lisää ajankohtaisista aiheista:

Valio Aimo koeleipomo palvelee asiakkaita uudessa sijainniss…

Entistäkin parempaa palvelua asiakkaillemme

Hanna Forsström

Koekeittiössä vastataan suurten ammattikeittiöiden tarpeisii…

Valio Aimo 1/2025 -lehden reseptit

Koululaisten lempiruoat

Takaisinveto SEVAN Tahina Seesaminsiementahna
Koko tuotevalikoima verkkokaupoissa
Koko Suomen toimitustukku
Toimitustukku palvelee kaikkia alan toimijoita nopeasti ja tehokkaasti, ja kuljettaa tilaamasi tuotteet keskimäärin 24 tunnissa suoraan toimipisteeseen. Tarvitset Valio Aimo® asiakkuuden nähdäksesi toimitustukun valikoiman ja tehdäksesi tilauksia.
Pääkaupunkiseudun pikatukut
Pikatukkumme ovat ruoka- ja juoma-alan ammattilaisten kätevä ostospaikka. Palvelemme aamuvarhaisesta iltamyöhään Helsingin Sörnäisissä ja Vantaan Koivuhaassa. Tarvitset Valio Aimo® asiakkuuden nähdäksesi tuotteiden hinnat verkossa.
VALO Tilauspalvelu
VALO Tilauspalvelusta alan ammattilaiset saavat tuotteensa suoraan Suomen merkittävimmiltä tavarantoimittajilta. Aimon asiakkaat saavat VALO Tilauspalvelussa käyttöönsä koko Suomen laajuisen jakeluverkostomme.