Siirry sisältöön
Asiakastarinat

Lounasravintolaketju Factory näyttää suuntaa

Erilaisia salaatteja tarjolla buffetissa

Factory on kasvanut 19 ravintolan lounasketjuksi, joka tarjoaa myös tapahtumatiloja ja cateringia. Hankalat ajat vaativat uusia ideoita.

Valio Aimo® asiakas

Mikä?
Factory on täysin suomalaisessa omistuksessa oleva 19 lounasravintolan ketju pääkaupunkiseudulla. Uusin ravintola Espoossa Orionintiellä, Valio Aimo tukun varaston vieressä.

Kuka?
Matti Karvonen, toimitusjohtaja

Makuparisuosikki?
”Kokeile näitä yllättäviä makupareja: lakritsijauheella maustettu pikkelöity fenkoli sekä rahka ja punajuuri esimerkiksi kastikkeena. ”

Factory ravintolasali Espoossa
Uusin Factory-ravintola on Espoon Orioinintiellä Valio Aimo tukun vieressä.
Ruoka-annos valkoisella lautaselle pöydällä
Jokainen ravintola suunnittelee ruokalistansa asiakkaiden ja kiinteistössä sijaitsevien yritysten toiveiden mukaan.
Ravintola Factoryn henkilökuntaa
Factoryn Orionintien tiimi vasemmalta oikealle Matti Karvonen, Navindapha Grönlund, Dan Tauriola, Dipesh Subedi ja Suresh Sapkota.
Take away -astioita hyllyssä
Pantillinen Bring Back -ruokarasia kehitettiin vähentämään take away -pakkausmateriaalin määrää.

Matti Karvosen opit ravintolan avaamiseen

1. Valitse paikka huolella. Ravintolatiloja on tarjolla runsaasti, joten käytä aikaa paikan valintaan. Avaamme uusia kohteita harkiten, noin 2–3 tilikaudessa. Kun kartoitimme esimerkiksi Orionintietä paikkana, perehdyimme aluksi alueeseen: Kuinka paljon ja millaisia yrityksiä lähistöllä on? Monessako niistä on oma ravintola?

2. Mieti saavutettavuutta. Millaisen matkan päässä asiakkaista paikka on, ehtiikö lounaalle kävellen, onko ravintolan läheisyydessä riittävästi parkkitilaa? Skannaamme myös, millaisia mahdollisuuksia paikassa olisi tehdä cateringiä ja tapahtumia paitsi yrityksille, myös esimerkiksi urheiluseuroille ja yksityishenkilöille.

3. Tee kohderyhmätutkimusta. Kohderyhmätutkimus onnistuu helposti kohdistetulla somemarkkinoinnilla. Sillä selvittää nopeasti, asuuko lähistöllä esimerkiksi eläkeläisiä, opiskelijoita tai etätyöntekijöitä, joita voisi houkutella asiakkaiksi. Toiminnat kannattaa suunnitella asiakaskunnan mukaan. Meillä se näkyy esimerkiksi niin, että kauppakeskuksissa sijaitseviin ravintoloihimme olemme räätälöineet pidempiä aukioloaikoja sekä lauantailounaita, jotka ovat erityisesti kaveriporukoiden ja perheiden suosioissa.

4. Aloita rytinällä! Kun saamme ovet auki, teemme hyvän kampanjan, jotta saamme heti runsaasti asiakkaita testaamaan tilojen ja henkilökunnan turnauskestävyyden. Näin olemme saaneet paljon uusia asiakkaita kertarysäyksellä.



Search