Ruokatrendien seuraaminen leipomoissa kannattaa
Leipomoalan trendeistä puhuttaessa on yksi sana, joka kiteyttää alleen monta muuta merkityksellistä asiaa: ”Vastuullisuus”. Vastuullisuus on pysyvä elementti leipomon toiminnassa ja sen merkitys kasvaa jatkuvasti myös kuluttajan silmissä.
Kuluttajat janoavat kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä valintojen ja ostosten helppoutta. Ruoka toimii nykyään myös yksilöllisen ja sosiaalisen identiteetin jatkeena. Digitaalisuus on kaulinut leipomoalalle kansainväliset trendit kaikkien näytöille, jolloin sosiaalisen median merkitys ostopäätöstä tehdessä kasvaa.
Leipomoiden TOP 5 ruokatrendit
- Vastuullisuus: viesti selkeästi ja läpinäkyvästi valinnoistasi
- Helppous: ajattele brändisi auttavan kuluttajaa valinnoissaan
- Kokonaisvaltainen hyvinvointi: ymmärrys laajenee koko ajan
- Merkityksellisyys: yksilölliset ruokaelämykset osana identiteettiä
- Digitaalisuus: aktiivinen ja säännöllinen vuorovaikutus
Leipomoiden kannattaa viestiä arvoketjunsa vastuullisuudesta. Jalostamattoman ja ympäristöystävällisen ruoan puolesta puhuminen tuo kilpailuedun yritykselle. Artesaanin tai käsintehdyn tuotteen hinnan ymmärtää, kun viestii omista arvovalinnoistaan. Tietoinen kuluttaja käsittää tällöin paremmin, mistä tuotteen hinta koostuu ja mitä valintoja leipomo on tehnyt. Hyvien tarinoiden kautta kuluttaja muistaa paremmin tuotteet. Hyvien vastuullisuusvalintojen kautta luodaan luottamusta ja läpinäkyvyys tukee tätä valintaa.
Sosiaalisesta mediasta kannattaa ottaa oppia esimerkiksi seuraamalla, mitä postauksia asiakkaat jakavat eniten ja mihin aikaan asiakaskunta on aktiivisimmillaan. Digitaalisuus ja kuluttajien suositukset takaavat usein ostopäätöksen ennen fyysistä kaupassa käyntiä. Toimivan verkkosivun päälle rakennettu sähköinen tilauspalvelu on mahdollisuus myynnin kasvattamiseen.
Kuva: Shutterstock