Siirry sisältöön

VALION TUKKUKAUPAN YLEISET MYYNTIEHDOT

  1. ASIAKASKORTIN KÄYTTÖEHDOT
    1.1 Kortin myöntäminen
    Kortti myönnetään kirjallisen hakemuksen perusteella. Kortin saaja on oikeutettu
    tekemään ostoja Valio Aimo® pikatukuissa. Asiakaskortti voi olla käteis- tai luottokortti.
    Kortti on voimassa toistaiseksi.
    1.1.1 Käteiskortti
    Käteiskortti oikeuttaa käteisostoksiin Valio Aimo® pikatukuissa. Maksuvälineenä
    pikatukuissa käyvät käteinen raha ja pankkikortit.
    1.1.2 Luotollinen asiakaskortti
    Hakija suostuu siihen, että Valio Aimo® saa hankkia tarpeelliset luottotiedot luotollista
    korttia haettaessa Suomen Asiakastieto Oy:ltä. Pikatukuissa asioitaessa on
    asiakkaan esitettävä voimassa oleva kortti ja todistettava pyydettäessä henkilöllisyytensä.
    Hakijan kanssa samassa yrityksessä työskentelevälle voidaan pääkortinhakijan
    suostumuksella myöntää luoton käyttöön oikeuttava rinnakkaiskortti.
    1.1.3 Rinnakkaiskortti
    Pääkortin hakija vastaa rinnakkaiskorteilla tehtyjen ostoihin perustuvien maksujen
    maksamisesta.
    1.2 Kortin katoaminen
    Kortti on yrityskohtainen ja sitä tulee säilyttää huolellisesti. Kortin katoamisesta
    tulee ilmoittaa välittömästi Valio Aimo® p. 010 381 7695.
  2. VALION VELVOLLISUUDET
    2.1 Toimitusaika
    Jollei erityisestä toimitusajasta ole sovittu, Valio on velvollinen toimittamaan tavaran
    tavanomaisen toimitusajan mukaisesti. Valiolla on oikeus poiketa toimitusajasta, jos
    se ylivoimaisen esteen tai toimitustilanteen vaatimien kohtuuttomien kustannusten
    tai muiden uhrausten takia on tarpeen.
    2.2 Tavaran luovuttaminen ja vaaranvastuun siirtyminen
    Tavara katsotaan kaikissa kaupoissa luovutetuksi, kun asiakas, hänen edustajansa
    taikka asiakkaan rahdinkuljettaja tai kuljetusliike on ottanut sen hallintaansa.
    Vaaranvastuu siirtyy asiakkaalle, kun tavaran luovutus tapahtuu.
    Valio ei ole velvollinen ottamaan tilattua tavaraa takaisin.
    2.3 Tiedot tavarasta
    Valio vastaa tavaran ominaisuuksista tai käytöstä itse antamistaan tiedoista. Valio ei
    vastaa tavaran valmistajan tai maahantuojan antamista tiedoista.
    2.4 Tavaran takuu ja laatu
    Tavaralla saattaa olla sen valmistajan tai toimittajan ehtojen mukainen takuu, jonka
    Valio siirtää asiakkaalle, mikäli se on mahdollista. Valion takuusta on erikseen sovittava.
    Myyjänä Valio vastaa, että sen toimittama tavara täyttää kulloinkin kyseessä
    olevalle tavaralle asetetut normaalit laatuvaatimukset.
    2.5 Tavaran pakkaus ja kuljetus
    Valion suorittaessa kuljetuksen se vastaa siitä, että tavara toimitetaan asiakkaalle tavanomaisessa
    kunnossa. Ellei muusta ole sovittu, tavara toimitetaan valmistajan tai
    maahantuojan pakkauksissa. Jos asiakas tai joku hänen puolestaan noutaa tavaran,
    se luovutetaan asiakkaalle niissä pakkauksissa, joissa se on Valiolla varastoituna.
    Jos asiakkaan kanssa sovitaan edellä mainitusta poikkeavasta uudelleenpakkauksesta,
    asiakas maksaa tästä aiheutuvat kustannukset. Valion suorittaessa kuljetuksen
    on asiakas velvollinen maksamaan Valion soveltaman tavanomaisen tai erikseen
    sovitun rahdin tai kuljetuskustannuksen.
    2.6 Kauttalaskutustoimitukset
    Kauttalaskutustoimitusten osalta noudatetaan tavarantoimittajan toimitusehtoja eikä
    Valio ole vastuussa tavarantoimittajien laiminlyönneistä asiakkaalle aiheutuvasta
    vahingosta, ellei voida osoittaa, että Valio menetellyt huolimattomasti ja aiheuttanut
    vahingon.
  3. ASIAKKAAN OIKEUDET, VASTUUT JA VELVOLLISUUDET
    3.1 Valion viivästys
    Valio on velvollinen ilmoittamaan asiakkaalle, jos tavaran toimitus on vaarassa viivästyä
    merkittävästi. Jos asiakas tällöin hyväksyy uuden toimitusajan tai jos viivästys tavaran
    laatuun ja muihin sopimuksen ehtoihin nähden on vähäinen, asiakkaalle ei ole
    oikeutta vaatia kaupan purkua tai saada vahingonkorvausta. Oikeutta sopimuksessa
    pysymiseen tai korvaukseen ei myöskään ole, jos viivästys aiheutuu tai toimitus estyy
    sellaisen esteen johdosta, jota Valio ei voi voittaa tai jos sopimuksen täyttäminen
    edellyttäisi kohtuuttomia kustannuksia verrattuna asiakkaalle siitä koituvaan etuun.
    Valio ei ole vastuussa viivästyksestä, jos viivästys osaksikaan aiheutuu asiakkaasta
    johtuvasta syystä tai liittyy kauttalaskutuskauppaan.
    3.2 Virhe tavarassa
    Asiakas on velvollinen tarkastamaan tavaran ja ilmoittamaan kirjallisesti mahdollisesta
    virheestä Valiolle kahdenkymmenenneljän (24) tunnin sisällä tuotteiden
    vastaanottamisesta. Valio ei ole velvollinen käsittelemään ja hyväksymään tämän jälkeen
    tehtyä reklamaatiota. Asiakkaan tarkastettava, että 1) tuote on oikea (eli tuote
    vastaa tilattua); 2) tuotteiden määrät vastaavat tilattua; 3) tuote täyttää elintarvikelainsäädännön
    kriteerit; ja 4) tuotteissa ei ole kuljetusvaurioita tai muita näkyviä
    vahinkoja. Valiolla on oikeus valita, korjataanko virheellinen toimitus vai maksaako
    Valio korvausta virheen aiheuttamasta vahingosta Asiakkaalle. Valio korvaa
    Asiakkaalle enintään virheellisen tuotteen ostohinnan. Kaikissa tapauksissa virheen
    aiheuttamat mahdolliset välilliset ja epäsuorat vahingot, kuten esimerkiksi saamatta
    jäänyt voitto, liikevaihdon vähentyminen, korvaavan tuotteen hankkiminen kolmannelta,
    ovat Valion korvausvastuun ulkopuolella. Kauttalaskutuskaupassa asiakas
    vastaa reklamaation tekemisestä suoraan tavaran toimittajalle. Vaikka Valio hoitaisi
    reklamaation asiakkaan puolesta, ei Valio ole vastuussa toimittajan virheestä. Valio
    ei myöskään vastaa siitä, että toimittaja ei maksukyvyttömyyden vuoksi voi täyttää
    mahdollista vahingonkorvaus- tai hyvitysvelvollisuuttaan.
    3.3 Kauppahinta ja sen maksaminen
    Kauppahinta on tavaran luovutushetkellä Valion tavaraan yleisesti soveltama hinta,
    ellei tarjouksella tai muulla tavalla ole ilmoitettu siitä poikkeavaa hintaa. Ulkomaisen
    tavaran osalta Valio varaa oikeuden ilmoitettujen hintojen muutoksiin valuuttakurssien,
    verojen, tullien ym. maksujen muuttumisen varalta, vaikka sitä ei ole erikseen
    tarjouksessa mainittu tai muuten ilmoitettu.
    Laskutus voi tapahtua toimituskohtaisesti tai periodilaskutuksena. Jos muuta ei
    ole sovittu, Valio laskuttaa asiakasta neljä (4 ) kertaa kuukaudessa. Kauppahinta on
    maksettava sovittujen maksuehtojen mukaisesti. Maksuaika alkaa laskun päiväyksestä.
    Jos muuta maksuehtoa ei ole sovittu, on se kymmenen (10) päivää netto.
    Laskut kuitataan maksetuiksi eräpäivän mukaisessa järjestyksessä.
    Viivästyneestä maksusta asiakas on velvollinen maksamaan viivästyskorkoa voimassa
    olevan korkolain (633/1982) mukaisesti. Valiolla on oikeus veloittaa 10 euroa /
    maksukehotus sekä muut perinnästä aiheutuvat kustannukset. Valiolla on oikeus
    siirtää tulevien toimitusten toimitusaikoja tai kieltäytyä toimituksista kokonaan, jos
    asiakkaalla on maksamatta erääntyneitä laskuja tai muita maksettavaksi erääntyneitä
    suorituksia. Valio voi koska vain harkintansa mukaan peruuttaa asiakkaalle
    myönnetyn luoton. Mikäli asiakas haluaa luottolimiitin, asiakas on Valion vaatiessa
    velvollinen asettamaan hyväksyttävän vakuuden limiitin vakuudeksi. Myös kauttalaskutuskaupassa
    on voimassa se, mitä edellä limiitistä, kauppahinnasta ja sen
    maksamisesta on sanottu.
    3.4 Myötävaikutusvelvollisuus
    Valion ja asiakkaan tulee myötävaikuttaa kauppaan sillä tavoin kuin heiltä kohtuudella
    voidaan edellyttää, jotta toinen sopijapuoli voi täyttää sopimuksen.
  4. SOPIMUKSEN JA KAUPAN PURKAMINEN JA IRTISANOMINEN
    4.1 Asiakkaan oikeus purkaa
    Asiakkaalla on oikeus kaupan purkuun Valiosta johtuvan olennaisen viivästyksen tai
    virheen vuoksi, ellei Valio ole kohtuullisessa ajassa asiakkaan huomautuksesta tai
    asiakkaan kanssa sovitun lisäajan kuluessa täyttänyt virheen korjaus- tai toimitusvelvollisuuttaan.
    Jos asiakas on osaksikaan vaikuttanut viivästykseen tai laiminlyönyt
    tavaran tarkastusvelvollisuuden tai reklamaation tekemisen oikeassa ajassa, ei
    hänellä ole oikeutta vaatia kaupan purkua tai korvausta.
    4.2 Valion oikeus purkuun
    Valiolla on oikeus purkaa sopimus, jos kauppahinnan maksaminen viivästyy yli kaksi
    viikkoa tai jos on aihetta epäillä, että asiakas ei kykene suorittamaan maksujaan
    Valiolle. Valiolla on oikeus purkaa kauppa, jos asiakas ei nouda tai vastaanota
    tilaamaansa tavaraa sovitun mukaisesti tai ei muutoin myötävaikuta kauppaan sillä
    tavoin kuin häneltä voidaan kohtuudella edellyttää.
    4.3 Muu oikeus purkuun
    Mikäli sopijapuoli joutuu saneerausmenettelyyn, selvitystilaan, konkurssiin tai sellaisiin
    taloudellisiin vaikeuksiin, että on syytä olettaa tässä Sopimuksessa olevien
    velvoitteiden täyttämisen vaarantuvan, on toisella sopijapuolella oikeus purkaa
    sopimus. Sopijapuolella on myös oikeus purkaa sopimus, mikäli toinen sopijapuoli
    ryhtyy yritysjärjestelyihin eikä niistä ole erikseen kirjallisesti tiedotettu ja selvitetty
    yritysjärjestelyiden vaikutusta tähän sopimukseen.
    Kumpikin sopijapuoli voi purkaa tämän sopimuksen välittömästi, jos toinen sopijapuoli
    rikkoo olennaisesti tai toistuvasti tätä sopimusta eikä korjaa rikkomustaan
    kolmenkymmenen (30) vuorokauden kuluessa sitä koskevan kirjallisen huomautuksen
    lähettämisestä. Purkaminen tehdään ilmoittamalla siitä kirjallisesti toiselle
    Sopijapuolelle.
    4.4 Irtisanomisoikeus
    Jos Sopimus on voimassa toistaiseksi, se on mahdollista molemmin puolin irtisanoa
    yhden (1 ) kuukauden irtisanomisajalla. Irtisanominen on toimitettava kirjallisesti.
  5. VASTUUNRAJOITUKSET
    Valio ei missään tilanteessa vastaa välillisestä tai epäsuorasta vahingosta. Välillisenä
    vahinkona pidetään esimerkiksi saamatta jäänyttä voittoa tai vahinkoa, joka johtuu
    tuotannon tai liikevaihdon vähentymisestä tai keskeytymisestä, korvaavan tuotteen
    hankkimisesta kolmannelta tai kolmannelle osapuolelle olevien velvoitteiden täyttymättä
    jäämistä.
    Nämä vastuunrajoitukset eivät sovellu tahallisesti tai törkeällä huolimattomuudella
    aiheutettuihin vahinkoihin.
  6. YLIVOIMAINEN ESTE
    Sopijapuoli ei ole vastuussa näiden ehtojen mukaisten velvollisuuksiensa täyttämättä
    jättämisestä ylivoimaiseksi esteeksi katsottavasta syystä. Ylivoimaiseksi esteeksi
    katsotaan tilanne, jossa sopimuksen velvoitteiden täyttäminen on sopimuksen
    syntymisen jälkeen estynyt epätavallisen tai yllättävän tilanteen, toiminnan tai
    tapahtuman johdosta, joka on Valiosta riippumaton ja jota Valio ei ole voinut ottaa
    huomioon tai varautua siihen sopimusta tehdessä eikä sitä voida poistaa kohtuullisilla
    lisäkustannuksilla kohtuullisessa ajassa.
    Tällainen vapauttamisperuste voi olla sota, kapina, sisäinen levottomuus, viranomaisten
    suorittama pakko-otto tao takavarikko, tuonti- tai vientikielto, luonnonmullistus,
    yleisen liikenteen tai energiajakelun keskeytys, työselkkaus tai tulipalo,
    tuotantolaitteiston rikkoutuminen tai muu vaikutuksiltaan yhtä merkittävä ja
    epätavallinen sopijapuolesta riippumaton syy. Valiolla on oikeus tarkistaa hintojaan
    ylivoimaisen esteen tapahtuessa. Sopijapuolen, joka haluaa vedota ylivoimaiseen
    esteeseen, on ilmoitettava siitä viipymättä toiselle sopijapelle syyn ilmaannuttua.
    Mikäli ylivoimainen este kestää yli kolme (3 ) kuukautta, sopijapuolet neuvottelevat
    sen vaikutuksista sopimukseen. Kumpikin sopijapuoli saa purkaa Sopimuksen
    kokonaan tai osittain, jos sopimuksen täyttäminen ylivoimaisen esteen jatkumisen
    johdosta viivästyy yli kolme kuukautta.
  7. LUOTTAMUKSELLISUUS
    Sopimus on sopijapuolten välillä luottamuksellinen ja salassa pidettävä.
    Sopijapuolet sitoutuvat pitämään Sopimuksen voimassaoloaikana sekä kolme (3 )
    vuotta sen päättymisen jälkeen, luottamuksellisena ja salassa tämän Sopimuksen ja
    sen liitteet sekä muun toiselta sopijapuolelta saadun aineiston ja tiedon, joka liittyy
    Sopimukseen. Sopijapuolet sitoutuvat olemaan luovuttamatta toisen sopijapuolen
    luottamuksellisia tietoja kolmannelle osapuolelle ilman toisen sopijapuolen etukäteistä
    kirjallista suostumusta ja sitoutuvat käyttämään toisen sopijapuolen luottamuksellisia
    tietoja ainoastaan tämän Sopimuksen mukaisiin tarkoituksiin.
    Salassapitovelvoite ei koske aineistoa tai tietoa, (a) joka on yleisesti saatavilla tai
    muuten julkista, (b) jonka vastaanottava sopijapuoli on saanut kolmannelta osapuolelta
    ilman salassapitovelvollisuutta, (c) joka oli vastaanottavan sopijapuolen
    hallussa ilman sitä koskevaa salassapitovelvollisuutta ennen tiedon saamista toiselta
    sopijapuolelta, (d) jonka vastaanottava sopijapuoli on todistettavasti itsenäisesti
    kehittänyt hyödyntämättä toiselta sopijapuolelta saamansa aineistoa tai tietoa.
    Salassapitovelvoitteet eivät estä luovuttamasta luottamuksellista tietoa siltä osin
    kuin vastaanottava sopijapuoli on velvollinen sitä luovuttamaan tiedon lain tai viranomaismääräyksen
    perusteella kuitenkin niin, että vastaanottava osapuoli mahdollisuuksien
    mukaan antaa luovutusmääräyksestä tiedon luovuttaneelle sopijapuolelle
    ja ilmoittaa tiedon vastaanottajalle sen luottamuksellisuudesta. Sopijapuolen on
    välittömästi lopetettava toiselta sopijapuolelta saamansa luottamuksellisen aineiston
    ja tietojen käyttäminen, kun sopijapuoli ei enää tarvitse kyseisiä tietoja tämän
    sopimuksen mukaisiin tarkoituksiin.
  8. ERIMIELISYYKSIEN RATKAISEMINEN
    Tähän Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia, pois lukien sen
    lainvalintasäännökset.
    Sopijapuolet pyrkivät sopimaan tästä Sopimuksesta aiheutuvat riidat neuvotteluteitse.
    Jos sopijapuolet eivät pääse asiassa yksimielisyyteen, riidat ratkaistaan
    lopullisesti välimiesmenettelyssä Keskuskauppakamarin välimiesmenettelysääntöjen
    mukaisesti. Välimiesoikeus on yksijäseninen ja välimiesmenettely käydään
    Helsingissä suomen kielellä. Valiolla on myös oikeus nostaa velkomuskanne asiakkaan
    kotipaikan tuomioistuimessa.
  9. YLEISTEN MYYNTIEHTOJEN VOIMASSAOLO
    Nämä myyntiehdot ovat voimassa toistaiseksi. Valiolla on oikeus muuttaa näitä ehtoja ilmoittamalla siitä kirjallisesti tai mulla tavoin todistettavasti.

Valio Oy PL 10, 00039 VALIO, Kotipaikka Helsinki, Y-Tunnus 0116297-6, valioaimo.fi

Search